Over systemen en dialoog | Erica Koch
De laatste week van de zomervakantie heb ik mijzelf
getrakteerd op een training over systeemtheorie.
Een programma van een week verzorgd door
Sioo, een serie workshops die allemaal verschillende stromingen belichten
in het denken over organisaties als systemen. Het begint bij het ontstaan in de
jaren 50 waar de organisatie vooral werd gedefinieerd als een doelgericht systeem van regels en variabelen die elkaar
beïnvloeden en die je kunt sturen. De mens was daar slechts een van die
variabelen. Later ontstaat theorie die meer
ingaat op de zachte kant van het systeem, een meer subjectgerichte benadering
waarbij de interactie tussen mensen belangrijker wordt. Nog weer verder in de
tijd ontstaat theorie over chaos en de zelfordenende systemen daarbinnen.
Het was in meerdere
opzichten een bijzondere week, allereerst heel nuttig om als trainer en
begeleider van groepsprocessen weer eens aan de andere kant van de tafel te zitten.
Het deed mij in elk geval opnieuw beseffen hoeveel inspanning het kost om
deelnemer te zijn. Het is leuk om met 22 inspirerende collega's en een zeer boeiende
inhoud aan de slag te gaan, maar ook spannend en doodvermoeiend.
Ik was benieuwd naar
nieuwe inhouden en op zoek naar verbinding in de verschillende domeinen van
systeemtheorie, daar is ruimschoots aan voldaan door de variatie in het
programma. Maar als je op zoek bent naar nieuwe inzichten en verbanden is het fijn
om ook oude, meer bekende stof tegen te komen. Dat overkwam mij deze week toen
op een aantal momenten het begrip dialoog en het belang van een goed gesprek werd
aangehaald.
Voor mij is de dialoog
een beproefde manier om gesprekken aan te gaan en tot werkelijk gezamenlijk
onderzoek te komen, de link met systeemdenken had ik daarbij eigenlijk niet
gelegd.
Een paar voorbeelden
die deze week langskwamen en die mij aanspraken:
- Dian Hoskin
hield een pleidooi voor een wereld waarin ecologie
belangrijker is dan egologie. Ecologie
verwijst naar een wereld waarin we samen door middel van dialogue en deep listening
tot overeenstemming komen over een werkelijkheid waarin plaats is voor meer
variatie en ruimte voor het andere. Dit in tegenstelling met de egologie
waar het ik en de ratio de maat der dingen zijn.
- Adriaan
Bekman sprak over bezieling in organisaties
als drijvende kracht. Die bezieling ontstaat in werkelijk contact met de ander,
daar herken en erken je de ziel. Als de ziel ontbreekt ‘weten’ we dat
ook. Neem de kip in de legbatterij, de kip is als het ware ontkipt, de
ziel is er uit. Ik weet uit mijn eigen werkervaring
dat een goed gesprek waarbij je de ander werkelijk weet te raken en je zelf ook
geraakt mag worden een enorm gevoel van vreugde en plezier kan geven; dat is
voor mij bezieling. Bekman illustreerde zijn verhaal met een mooie
gespreksoefening in het geven van
volledige aandacht, waarbij je vooral
luistert naar het beeld dat de ander schetst, zonder iets te sturen.
- Syntegrity werd aangeboden als een werkvorm om meerstemmigheid te faciliteren en zo
draagvlak voor complexe besluiten te creëren. Hoe doe je dat? Door het gesprek
aan te gaan. In een dialoog geef je ruimte om mensen uit het hele systeem te
betrekken in het gesprek, de mening van de conciërge kan evenveel bijdragen als
die van de financieel directeur, als je maar bereid bent om vanuit die
verschillen met elkaar het onderzoek aan te gaan.
Ik was dus blij
verrast dat op zoveel plekken de waarde van dialoog en een goed gesprek werd
benadrukt. Het voelde vertrouwd. Te vertrouwd? Lijd ik aan het bekende hamer spijker syndroom: ‘als ik
alleen een hamer heb wordt elk probleem wel een spijker’? Wordt langzamerhand
de dialoog de haarlemmerolie voor elk
samenlevingsvraagstuk?
In dit geval denk ik
dat ik mijn eigen blik en repertoire als gespreksleider en trainer heb verrijkt
met deze nieuwe input en besluit ik blij te zijn met de betekenis van het goede
gesprek als essentieel onderdeel van systeemtheorie en van verandering.
|