Durven twijfelen binnen Vertrouwd en Verantwoord Bankieren; weblog door opdrachtgever
03 november 2016 Door Jan de Geus
We zijn te gast bij de VVB ambassadeursdag Commercial Clients voor een ABN AMRO Ethie Café. Ik geef het woord aan filosoof Erik Boers. Erik heeft al meer dan 25 jaar ervaring met het begeleiden van dilemma's en dialogen in het bedrijfsleven. Erik startte het Ethiek Café door ons mee te nemen in de methode van Socrates. Dit vraagt om je in dialogen nieuwsgierig op te stellen, vrijmoedig te spreken en beknopt en concreet te zijn in je antwoorden. Beleefdheid staat even niet centraal: we willen de waarheid vinden en vragen daarom 'waarom', 'huh'en 'hoezo' aan onze gesprekspartner.
Erik vroeg ons vervolgens om een dilemma te kiezen rond VVB: een lastig moment waar je een gewetensvraag over hebt. We kwamen uit bij Assistent Relatie Manager Gerben, die een onderbuik gevoel had dat er iets niet in de haak was bij een van zijn klanten. Financieel juridisch was de structuur van het bedrijf in orde, maar een locatiecheck via Google Maps wekte argwaan (o.a. een locatie in het Verenigd Koninkrijk dat een krot leek te zijn). Gerben dacht dat het verstandig zou zijn om even te checken met Compliance & Conduct, maar bij navraag gaf de Relatie Manager aan dat het wel goed zat met de klant. Gerben liet het hierbij, maar achteraf zat het hem niet lekker: had hij toch even aan de bel moeten trekken?
Met behulp van Eriks methode onderzochten de 60 VVB ambassadeurs Gerben’s gewetensvraag. Ook kreeg het publiek de kans om vragen te stellen zodat zij genoeg informatie hebben om hiermee verder te kunnen. Vervolgens gingen de deelnemers in kleine groepjes zelf aan de slag met het ethisch onderzoek. Iedereen werd gevraagd zich te verplaatsen in Gerben: wat zou jij bij deze casus voelen, denken en hebben gedaan?
Erik vroeg vervolgens de deelnemers van het Ethiek Café om hun ervaring te delen en stil te staan bij de essentie: wat was hier nu aan de hand? Samengevat in een paar woorden ging het volgens de deelnemers hier bijvoorbeeld om vertrouwen, openheid, durven twijfelen, hiërarchie, bespreekbaarheid. We eindigden door een antwoord op de vraag wat ‘Vertrouwd en Verantwoord Bankieren’ nu eigenlijk betekent voor de ambassadeurs. Een greep uit de antwoorden:
Klantbelang en bankbelang in balans! KEN je de klant of weet je wie het is? Een betrouwbare en reconstrueerbare klantrelatie hebben Indekken Dealen met de grijze gebieden VVB betekent een hoop extra werk VVB betekent dienstbaar zijn
|